Drop dine træsko når du kører bil

Selvom dine sikkerheds- eller træsko måske er dit foretrukne fodtøj, så er de ikke specielt bevendte, når du skal køre bil. Her skal du kunne mærke pedalerne under fusserne.

Sneakers klarer jobbet for de fleste

For langt de fleste af os er et par gode sneakers helt ideelle, når der skal køres bil. Sneakers har den egenskab, at de er lette og relativt fleksible i sålerne. Det betyder, at du får en anden kontakt med speeder, bremse og kobling, end hvis du ruller rundt i træsko, sikkerhedssko eller – Gud forbyde det – spejlblanke laksko.

Man kan selvfølgelig argumentere for, at ”sneakers” er et meget vidt begreb. Og ja, der findes selvfølgelig mange forskellige typer af sneakers´, der har forskellige mere eller mindre prisværdige egenskaber, når det gælder bilkørsel. Men som hovedregel vil et par gennemsnitlige sneakers fra f.eks. Puma, Nike, Adidas eller Reebok, klare sig ganske fint som køresko. Og så kan du jo altid have dine sikkerhedssutter med, så du kan skifte.

boosted_nytbanner-600x116

De ægte køresko

Hvis du gerne vil have fuld kontrol og maksimal pedalfornemmelse under fødderne, kan du anskaffe dig et par regulære køresko fra f.eks. Sparco. Fordelen ved køresko i forhold til almindelige sneakers fra Nike eller Adidas, er, at køresko er exceptionelt lette, helt vildt fede at se på, og så er de – sjovt nok – designet til at køre i. Medmindre du kører ræs på mere eller mindre professionelt niveau, er det måske nok en smule ”over the top”, men uanset hvad, er det nogle umanerligt lækre stykker fodtøj, om end prisen måske nok afholder de fleste fra at investere.

I modsætning til et par almindelige sneakers, der typisk kan fås fra en 3-400 kroner og op, kommer man hurtigt til at betale et par tusinde for et par ægte Sparco sko. Men hey, så kan du jo nøjes med at bruge dem, når du kører bil, så de holder så længe som muligt.

Den fulde oplevelse

Hvis du er indstillet på, at gå ”all in” på pedalfornemmelsen, så kan du med fordel skifte pedalerne i din bil med ægte racingpedaler. Forskellen på almindelige- og racingpedaler, er at racing modellerne er ”nøgne”, hvorimod de almindelige pedaler er beklædt med gummi. Så udover at spare lidt vægt (meget lidt vægt) og se smarte ud, så bidrager racerpedaler også til en bedre fornemmelse under fødderne, når du er ude og køre.

Klik frem og tilbage på pilene

Smid en kommentar