Den ultimative Volvo? 242 med 5-cylindrede S60R-swap

En passioneret Volvo-teknikker har brugt 18 år på at bygge dette 242-vidunder

Den todørs Volvo 242 blev ikke bygget som en hardcore performance-vogn. Tværtimod faktisk. Det har dog ikke holdt en passioneret Volvo-nørd fra at gøre forsøget.

En Volvo-teknikker fra Californien har brugt sammenlagt 18 år af sit liv på at proppe denne 242 fra 1984 med alt fra Sparco-skålsæder til skræddersyet ledningsnet, gevindundervogn og firepunkts halv-bur.

Men det er ikke det vildeste. Nej, for mellem forhjulene er en femcylindrede rækkemotor fra en Volvo SR60 monteret på en langs. Ideelt til baghjulstræk og et femtrins manuelt getrag-gear. Det er da også bagud, Volvo sender sine hestekræfter. Dem er der 300 styk af originalt.

LÆS OGSÅ: GAL AMERIKANER LÆGGE BMW-V10’ER I DATSUN 240Z

Men efter motoren blev lagt i, har den fået større turbo og et metahol-kit for at skubbe lidt ekstra til effekten. Sikkerheden er der i øvrigt styr på. Brembo-skiverne fra S60R er nemlig ført med over på 242’eren.

Stylingsmæssigt nyder Volvo’en godt af et opdateret look med Gruppe A-kølerhjelm, en hækvinge og 18″ Axis Hyper Black-hjul, der bagtil måler hele 275/35. Det hele toppes – ifølge Boosted-redaktionen – af med klare sideblink fra en Volvo 850.

LÆS OGSÅ: NÆSTE FORD FOCUS RS FÅR VOLDSOMT MEGET POWER

Og så har vi ikke engang nævnt Porsche Carrera-fjederne, Fittipaldi-rattet i alcantara, den sekspladet racerkobling og det 3.5″ store udstødningsystem, som rækkefemmeren ånder igennem.

Det værste af det hele? Den vilde 242 har lige været til salg på bringatrailer.com, men nogen har været hurtigere end os, for bilen er allerede solgt. Øv!

KIG NÆRMERE PÅ 242”EREN I GALLERIET HERUNDER (PS: DER ER EN VIDEO TIL SIDST 😉 )

Klik frem og tilbage på pilene