De kalder den Zzz: Ford Granada med Koenigsegg V8

Der er kommet en ordnetlig potensbule i morfars bløde hat. Egentlig var det ikke fordi, bilen manglede kræfter. Men den første ombygning, en 600-hestes stærk Cosworth-motor, var ikke nok for ejeren, så i marts 2008 splittede han bilen komplet ad og lagde en V8-motor fra superbilen Koenigsegg CCX mellem forhjulene på den gamle Granda, som da den blev bygget fra 1977 til 1985 højst producerede 160 hk i topvarianten – en 2,8-liters V6.

Det vildeste af det hele er sådan set også, at det er forgået hos vores naboer. Bilen tilhører nemlig en nordmand der, før den gale V8-ombygning, havde haft Granadaen i 12 år. Egentlig var han på udkig efter Nissan Skyline R32, men det var altså før planerne om superbils-V8’eren dukkede op i hans hoved.

boosted_nytbanner

2.000 heste i teorien 

Vi har kunne læse os frem til, at bilen senest har kørt med 1.300 hestekræfter i 2013.  Med så mange kræfter under hjelmen skal der selvfølgelig noget seriøst kram til at holde sammen på det hele. Bagtøjet er derfor fra en Ford Mustang Cobra årgang 2004 og bremserne fra en Porsche, så det er muligt at stoppe bæstet igen.

Motoren? Ja, den har selvfølgelig de mange kræfter takket være den bi-turbo fodret 4.7-liters V8’er fra Ford, som Koenigsegg brugte i deres CCX model. Målet er at ramme 1.700 heste, selvom bilen i teorien er god for 2.000 hypper. De først 1.000 heste er allerede hjemme ved blot én bars ladetryk.

Klik og se bilen galleriet herunder

Byggetråden kan findes her

Se bilen i live i klippet her

Brug pilene til at at bladre frem og tilbage

Smid en kommentar