BMW M2 CSR: Så hidsig at den måtte neddrosles til 590 hk

Lightweight-Performance-BMW-M2-CSR-front

Der er ingen grund til at vente på BMW og M2 CSL, når Lightweight Performance allerede er klar med en gal kulfiber-bisse

Det var en skuffelse af grumme dimensioner, BMW-fans verden over fik sig, da billeder af den faceliftede M2 nåede ud før tid i et læk.

Facelift er nemlig så meget sagt. De kosmetiske opdateringer er begrænset til en næsten usynlig ændring af baglygte-designet, og på performancesiden har München-fabrikanten heller lagt foder i troet til flere hestekræfter.

Bevares, M2’eren er stadig den bedst kørende M-bil til dato, og der er en CS-variant på vej, sågar rygtes en hardcore CSL-udgave. Men det er biler, der ikke lige holder om det næste gadehjørne.

Skuffede BMW-folk kan dog godt tørre øjnene, for hvad fabrikken ikke vil frigive lige nu, har den tyske tuner Lightweight Performance da bare skabt i stedet.

TESTKØRSLER VISTE NØDVENDIGHEDEN AF EN NEDDROSLING
Mellem forhjulene er der fundet plads til den tre liters turbo-rækkesekser S55, der bruges i storebror M3/M4 med tilføjelse af vandinsprøjtnings-systemet fra M4 GTS. Kreationen har taget navn efter den massive brug af kulfiber og hedder meget passende M2 CSR (Carbon Sport Race, red.)

Ved at forstørre de dobbelte turboer samt luftindtaget og montere et opgraderede udstødningsystem fandt Lightweight Performance hele 610 hestekræfter og 770 newtonmeter i motoren.

Ved de første testkørsler med den opsætning viste kulfiber-konstruktionen sig dog for svag til at håndtere de vanvittigt mange heste i den lille baby-M’er. Så der blev lagt restriktioner på, der nedbragte den totale ydelse til 590 hk og 737 Nm. Det er dog stadig noget af et kraftspring i forhold til de 365 hestekræfter, BMW selv udstyrer basisbilen med.

LIGE UD GENNEM BAGHJULENE 
Alle kræfterne sendes på traditionel BMW-manér direkte i baghjulene Enten via den almindelige sekstrins-gearkasse fra fabrikken eller en syvtrins automat-kasse, der kan tilvælges som alternativ.

Den massive mængde kulfiber er måske ikke glad for 610 hestekræfter, men bilens totalvægt på bare 1.374 kilo nyder godt af det. Et vægttabt på absurde 195 kilo får den ellers fjerlette, almindelige M2 til at minde om en kampvogn.

Hvad er så støbt i kulfiber? Jo, motorhjelm, døre, bagklappen, taget, hækvingen, sidespejlene, frontspiltteren – og så er vi ikke engang nået til interiøret endnu. Kabinen svømmer nemlig også i kulfiber med lette racerstole og fuldt ræs-bur.

Et sæt keramiske bremseskiver fuldender den ekstremt slankekur. Prisen på M2 CSR er endnu ikke offentligegjort, men tages det vilde vægttab plus de mange ekstra kræfter i betragtning, skal interesserede købere regne med at grave dybt i muldvarpeskindet for et eksemplar.

SE BMW M2 CSR I GALLERIET HERUNDER

imageshandler (1)

Klik frem og tilbage på pilene

Smid en kommentar