BMW 440i – Skarp og konservativ

BMW-440i-Coupe-M-Sport-02

Den er dæmpet og skarp i samme ombæring. Egentlig er 440i den mest sporty bil BMW kan præsentere i den almindelige modelpalet, men der er desværre punkter, hvor den skuffer.

Testbilen her er en variant med firehjulstræk som hos BMW hedder xDrive. I motorrummet ligger tyskernes herlige sekscylindrede rækkemotor med TwinPower turbo som har intet mindre end 326 hk og et stærkt moment på 450 Nm. 100 km/t indtager den på under fem sekunder takket være et sublimt samspil mellem motor og den otte trins automatgearkasse kaldet Steptronic.

Firehjulstræk imponerer
Normalt er jeg ubetinget til baghjulstræk. Jeg er klar tilhænger af at blive skubbet frem i stedet for at blive trukket frem, men i tilfældet her, hvor bilen er udstyret med træk på alle fire hjul, så må jeg bøje mig i støvet og sige god for den anordning. Der er i sagens natur vejgreb konstant og får den fuld pedal er den som en sulten løve på savannen på jagt efter en antilope. Styringen er præcis som fyraften for en offentlig ansat, og der er kontant afregning blot ved det mindste ryk i rattet.

Vild lækker motorlyd, men konservativ kabine
Bag rattet er du aldrig i tvivl om, at du sidder i en BMW. Lyden fra rækkesekseren er jeg – og vil altid være det – forelsket i. Som altid i en BMW sidder jeg godt i førersædet. De forskellige knapper er placeret efter sund tysk logik, og så er der lige infotainmentskærmen. Placeringen ligner noget, der er eftermonteret en eftermiddag hjemme i garagen, men i-Drive systemet i den virker upåklageligt. Alligevel skuffer kabinen mig ret meget. Den er nemlig begyndt at se gammeldags ud, hvilket egentlig ikke klæder den længere. Heldigvis er der håb forude, da vi jo har set i den nye 7-serie, at BMW rent faktisk godt kan være med på det virtuelle.

Bagsædet er ikke til voksne
Desværre dumper bagsædekomforten, hvis der skal sidde voksne mennesker deromme. Der er ganske enkelt for lidt plads. Omvendt, så er det sådan, det er, når der er tale om en coupé. Jeg er 186 cm høj, og jeg har mere end svært ved at sidde behageligt bag førersædet. Mindre børn kan godt være der, men de skal ikke være mere end langlæmmede teenagere, før de begynder at brokke sig over den manglende plads. Og så er der kun plads til to på bagsædet, da en høj kardantunnel tager pænt meget gulvplads plus, at et opbevaringsrum mellem de to siddepladser også stjæler en del plads.

Artiklen er leveret af biltesteren.dk – læs resten af testen her

SE BILLEDERNE AF BMW 440i I GALLERIET HERUNDER

BMW 440i xDrive Coupé M Sportsmodel

Pris: Denne bil (uden ekstraudstyr) 865.300,- BMW 4-serie Coupé fås fra 567.800,-
EU-miks: 13,7 km/ltr.
Motor: R6 – 24v – TwinPower turbobenzin
Ydelse: 326 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 450 Nm ved 1380-5000 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 4,9 sek.
Tilladt anhængervægt: 1800 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 445 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4638/1825/1377 mm

BMW-440i-Coupe-M-Sport-01

Klik frem og tilbage på pilene

Smid en kommentar