256 HK og firehjulstræk: Opel genopliver berømte bogstaver bag på Insignia

GSI er tilbage i Opels terminologi – forvent en vildere bil end den gamle OPC-variant

Det måtte jo komme. De fleste havde bare troet, at den 160 kilo lettere nye udgave af Opel Insignia ville fortsætte med bogstaverne OPC – opelsk for Opel Performance Center – på bagsmækken.

Sådan skulle det dog ikke blive. I stedet kan Opel-kunderne med de tykkeste tegnedrenge atter krydse betegnelsen ‘GSI’, Grand Sport Injection, som i 80’erne og 90’erne, af på ordreseddelen.

Den nye top-Opel leveres på den måde med firehjulstræk og hele 265 hestekræfter og 400 Nm fra sin to-liters rækkefire, der er tilsat turbotryk.

HURTIGERE I DET GRØNNE HELVEDE
Opel lover samtidig, at hvad der i på papiret ligner en taber i forhold til den udgående, sekscylindrede OPC’er, faktisk gemmer sig en vinder. I hver fald rundt på Nürburgring, hvor bilen siges at være ‘betydeligt hurtigere’ rundt på en omgang af de 20,8 kilometer asfalt, end sin nu afdøde V6-søster. Den eksakte tid har fabrikken dog ikke oplyst endnu.

Det er derimod Insignia OPC’s præstationer. Nul til 100 skal ske på omkring fem sekunder, og topfarten mødes man af i luftlaget ved 250 km/t. Ikke ballistisk hurtigt, men allerede nu et spændende alternativ til Alfa Romeo Giulia Veloce og Skoda Superb med 2.0 liter og 276 hk.

Udefra vil Insignia GSI adskille sig fra resten af Insignia-programmet ved at være udstyret med mere markante træk: såsom bredere skærme, forøgede luftindtag, dobbelte afgangsrør og en frihøjde der er skruet 10 mm ned i forhold til den normale udgave.

Inde bag de 20″ letmetalshjul med Michelin Pilot Sport-dæk vil desuden side et sæt fuldfede 345 millimeters skiver med Bremo firestemplede-kalibre hele vejen rundt, så biddet i bremsen er sikret.

ALUMINIUM OG LÆDER
Indvendig findes det karakteristiske, fladbundende rat videreført fra OPC i GSI-kabinen, som desuden får en specifikt designede læderstue og alu-pedaler til både speeder og bremsen samt til skiftepedalerne på rattet, hvori de otte automatiske trin ligger. Alt sammen noget, vi efterhånden også forventer, når en bilfabrik præsenterer ny topmodel i 2017.

Det lyder dyrt, hvilket det sikkert også er. Der er dog endnu ikke nogle danske priser tilgængelige på bilen. Til gengæld er førnævnte udstyr med i standard-monteringen. Insignia GSI forventes til Danmark i 2018.

SE BILLEDERNE AF DEN GENKOMMENDE GSI’ER I GALLERIET HERUNDER

Brug pilene til at at bladre frem og tilbage

Smid en kommentar