2 vilde biler til salg: Hvilen vil du helst have?

imageshandler (3)

 

BIL NUMMER 1:

Verdens nu mægtigste mand, præsidenten i USA, købte i 2007 en Ferrari F430 F1 Coupe. 10 år efter kan du blive den nye ejer. Den 1. april 2017 kunne bilen købes på auktion.

Nej, det er ikke en joke, der falder tidligere i år end ellers. Den dato var der vitterligt hammerslag over den 45. amerikanske præsidents tidligere Ferrari F430.

Et tungt et af slagsen. Bilen forventes af Auction Americas at indbringe et sted mellem 250.000 og 350.000 dollar.

Præsidentens privatvogn før han blev præsident
Siden den 20. januar har han i kraft af sit embede kunne lade sig fragte rundt i et panseret monstrum af en Cadillac kaldet ‘The Beast’. Men interessen for bilen har den 70-årige mand haft adgang til længe.

Kan der findes en køber til hans tidligere Ferrari, får vedkommende til gengæld noget for pengene. Den italienske V8’er købte han fra ny. Og I Daytona-sæderne har præsidenten faktisk siddet. Bilen registrerede han nemlig som ‘personligt køretøj’ med adressen i New York. Det beviser den medfølgende kopi af den originale registreringsattest.

Førstedame af garagen
Herefter kørte han knap 4.000 kilometer, før de 490 hestekræfter koblet gemmen F1-gearkassen blev solgt videre. Ferrari’en har dog heller ikke kørt mange gange rundt om blokken siden. Således sælges bilen med under 10.000 kilometer registeret i det gule kulfiberspeedometeret. Det er bilens blot anden ejer, der lader den gå på auktion.

Men vil du give 350.000 dollar for en 10 år gammel, ‘almindelig’ F430, når en 510-hestes, to år nyere Scuderia-udgave kan fås 61.000 dollar billigere på mobile.de?

BIL NUMMER 2:

I disse dage er Toyota formentlig ved at lægge sidste hånd på det samarbejde med BMW, der skal afføde en ny Supra ( og en Z4/5 for tyskernes vedkommende). I mellemtiden er det ingen overraskelse, at priserne på de ældre og velholdte modeller  – som denne Mk.IV – tager sig endnu en himmelflugt.

Denne japanske tidslomme med targa-tag er urørt, og står som da den forlod fabrikken hos en forhandler i Connecticut, USA. Eller det vil sige næsten. For det digitale speedometer afslører, at den turboladet rækkesekser har kørt 14.243 miles – eller 23.000 kilometer – på sine 19 år.

Det lave kilometertal afspejler sig i læderkabinen, hvor det ser ud som om, at ingen nogensinde har ’slået røven i sædet’. Selv læderet på gearknob’en ligner, noget som aldrig har været stresset af bilens sekstrins gearkasse.

Stemmer den mekaniske stand overens med den kosmetiske, så burde vi altså her have fat i en snart 20 år gammel bil, som stadig er dugfrisk.

Sidstnævnte omfatter bl.a. fartfølsomt styretøj, automatisk temperaturkontrol og uafhængig firehjuls-affjedring. Alt sammen mere eller mindre hverdags-udstyr i dag, men pænt avanceret i 1998.

NÆRMER SIG NYPRISEN
Men så er der jo lige det der med prisen på grisen. For den smukke, sorte Supra er ikke gratis. Langt fra faktisk.

Nu har en Supra aldrig været billig herhjemme. Nyprisen var med 999.992 kr. blot otte kroner fra at lande på 1 million kroner på danske plader i 1995. Dette eksemplar står til 125.000 dollar, der i dansk mønt kan skal veksles til 832.000 kr. med dagens kurs.

Om nogen vil betale så meget for den gammel japaner er uvist. Men en køber skal ikke nok ikke forvente alt for meget i et eventuelt afslag.

De uspolerede Supra’ere er nemlig en højst eftertragtede vare, der er noget nær umulig at opstøve grundet modellens popularitet både i motorsport og til almindelig gadebrug. 2JZ’eren er nemlig god for meget mere end de 320 hestekræfter, Toyota leverede den med.

Men de findes altså stadig derude. Vildt nok!

En anden vej til at eje en imponerende bilsamling er at blive professionel pokerspiller. Den unge italienske spiller Luca Moschitta købte for nyligt to Porscher efter at have deltaget i Supernova Elite Status på PokerStars. Det er den seje måde at gøre det på!

Se Ferrari’en og Supra’en i galleriet herunder

imageshandler (1)

Brug pilene til at at bladre frem og tilbage

Smid en kommentar